tirsdag den 16. oktober 2007

Education for Elite

september 16, 2007

En beretning fra workshoppen ”Equal Education for the Masses – Concepts of overcoming elite education in Europe”, fredag d. 24. august fra kl. 10-13 på IUSY100, Berlin
Fredag formiddag var der et hav af workshops at vælge imellem; der var mulighed for at diskutere abort, europæiske minimumslønninger, ligestilling, antimilitarisme, visioner for Europa, internationale børnerettigheder og meget andet. Jeg valgte – sammen med seks andre DSU’ere – at deltage på en workshop omkring uddannelse, planlagt af en noget nervøs gut fra Jusos, vores tyske søsterorganisation.
Starten forløb traditionelt med en præsentation af de forskellige deltagere (som afslørede en klar overvægt af danskere, tyskerne og finnerne også var stærkt repræsenterede, mens det desværre skortede på andre nationaliteter) og uddannelsessystemerne i deres hjemland. Tyskerne lagde for og fortalte bl.a., at man i Tyskland allerede skal vælge, om man vil i Hauptschule (giver typisk adgang til erhvervsuddannelser), realskole (lidt højere krav end Hauptschule) eller gymnasium (hvor overbygningen fører til studentereksamen og giver adgang til videregående uddannelser) allerede efter 4. klasse!
Det finske uddannelsessystem mindede i høj grad om det danske både mht. struktur og den forholdsvist lave grad af brugerbetaling. Finnerne fortalte om, hvordan lighed vægtes højt i skolen, at det måske er en del af hemmeligheden bag de gode resultater i PISA-undersøgelserne.
Efter præsentationerne blev vi bedt om at nævne ting, der var indført indenfor de sidste par år, og som gjorde det sværere at sikre ordentlig uddannelse for alle. I Tyskland er bøgerne begyndt at koste mere – og de var meget overraskede og begejstrede over den gratis danske folkeskole, samt konceptet med at man faktisk fik penge (SU) for at tage en ungdoms- og videregående uddannelse. Vi kom hurtigt til at diskutere, hvorvidt karakterer er med til at holde folk nede eller motivere, privatskoler, manglen på folkeskolelærere i Danmark og uddannelse som middel til at mindske negativ social arv.
Til sidst blev der indledt en længere debat om adgangskrav til universitetet. En af vores tyske venner argumenterede standhaftigt for, at alle skulle kunne komme ind, uanset karaktergennemsnit mv..
På vejen over til den velfortjente frokost, nåede vi også den meget vedkommende og aktuelle diskussion, om virksomheder skal have lov til at sponsorere møbler, materialer, bøger, bygninger el. lign. til forfaldne folkeskoler, hvis de ikke sætter krav om, at deres logo skal tapetseres på samtlige af skolens vægge.
Alt i alt endte det med at blive en vældig interessant formiddag, hvor vi kom omkring et utal af emner indenfor uddannelsespolitik – og stiftede bekendtskab med flere europæiske venner./MH

Ingen kommentarer: